Jaký neuvěřitelný vliv má na nás spánek a jak na něj?

Je spánek opravdu důležitý?Studie ukazují, že průměrný člověk by měl spát kolem 8 hodin denně. V tomto článku se zamyslíme nad otázkami, které ovlivňují každého z nás.

Co se s námi děje při spánku a jaký vliv to na nás má?

Možná Vás překvapí, že ve spánku probíhají určité fáze, kdy je náš mozek aktivní. Cyklicky se opakují. Některé chvíle nastávají přibližně každých 60 až 90 minut. Určití vědci se domnívají, že každá fáze spánku je pro nás velice důležitá. Při jedné je náš mozek dokonce v takzvaném procesu údržby. Pokud je spánek přerušen a člověk ho musí z nějakých důvodů ukončit, má to vliv na celé tělo. Na fyzickou zdatnost i na výkonnost.

Nejspíš každý zná pocit, kdy se po probuzení v časných ranních hodinách, nedokáže soustředit. Nemá tolik energie, kolik by pro práci potřeboval.  A to už ani nemluvím o tom, když někdo musí pracovat v noci. Je smutné, že dnešní doba nám však nedává na výběr. Kvalitní spánek ovlivňuje i náš imunitní systém. Vytváří nám totiž buňky, které potřebujeme jako obranu na choroboplodné zárodky. Takže to jak dlouho spíme a hlavně, jak moc máme spánek přerušovaný, může ovlivnit nejen ten následující den, ale i zbytek našeho života.

Jak na lepší spánek, když má na nás takový vliv?

Před spánkem neužívat kofein ani žádné povzbuzující látky. Omezte kávu, zelený čaj, černý čaj a dokonce alkohol. Mnozí lidé se domnívají, že právě alkohol jim pomáhá k bezstarostnému usnutí. Ale je to omyl. Alkoholický nápoj nejprve navodí únavu, ale pak může dojít k opačnému efektu. Zrovna v době kdy člověk má mít kvalitní spánek, alkohol mu v tom brání.

  • Vyhýbat se energické činnosti. Cvičení a pohyb je pro spánek důležitý, ale neprovádějte ho těsně před spaním.
  • Mít v pokoji klid. Studie potvrdily, že lidé žijící blízko vlaků nebo letiště, mají o jednu hodinu kratší kvalitní spánek, než lidé kteří bydlí v klidném prostředí.
  • Nekouřit. Cigarety zvyšují krevní tlak, zrychlují tep a ovlivňují, jak mozek pracuje. Všechny tyto aspekty potřebujeme mít v klidu a v rovině, abychom si vychutnali kvalitní spánek. Kouření nám to vše narušuje. Odborníci se shodují, že kuřáci se častěji v noci budí a hůře usínají.

Co říci závěrem? Spánek je pro nás životně důležitý. Je mnoho věcí, které ovlivnit nemůžeme. Naši práci, starosti, zdraví. Ale nevzdávejme se. Je přece hodně věcí, na které vliv máme. A proto nepodceňujme tak důležitou věc, jako je náš spánek.

FOTO: Pixabay

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

Spánek během dne vašemu zdraví prospívá. Víte proč?

Jak zlepšit spánek ve 4 bodech

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *